Tingen får liv i fjärdeklassarnas bok

Det mångåriga projektet "KLIV 3.0" har försökt knyta skolan närmare de lokala kulturinstitutionerna, och i torsdags såg ett av satsningens resultat dagens ljus – en bok signerad tre mellanstadieklasser.

ANNONS
|

– Det har varit lärorikt även för oss att arbeta mot skolan. Man måste förstå varandra och hitta ett gemensamt språk, säger Kajsa Frostensson, föreståndare på Vänersborgs konsthall.

Inom ramen för projektet "KLIV 3.0" har konsthallen, biblioteket och museet samarbetat med tre klasser från årskurs fyra, två från Rånnums skola och en från Frändeskolan. Syftet har varit att knyta skolan närmare till kommunens kulturinstitutioner, och temat för projektet har varit "ting".

Barnen har fått besöka Vänersborgs museum och pratat om tingens betydelse historiskt och på biblioteksbesök har de haft skrivarstuga.

– Sedan har jag åkt ut till klasserna och pratat om hur man använt sig av ting som symboler inom bildkonsten, säger Kajsa Frostensson.

ANNONS

I torsdags fick eleverna för första gången se resultatet av projektet; en bok där deras bilder och texter utgör innehållet. I boken "Ting" visas deras egna grafiska tryck upp jämte texter som på olika sätt är relaterade till bilden, berättar Kajsa.

– Det blir som en berättelse om tingens liv. Det blev väldigt fint, det får en vidare betydelse.

Bilderna har skapats genom att barnen först har fått skära ut motiven i en linoleumplatta. En operation som varken var helt lätt eller riskfri.

– Det var svårt, vi var tvungna att göra bilderna spegelvända, säger Agnes Bennehed från Rånnums skola, som påpekar att de även fått lära sig skriva lyrik.

– Det var många som skar sig lite också, säger Adam Elyassa.

De inblandade tycker att projektet har varit väldigt lyckosamt. Kajsa Frostensson är osäker på om det finns liknande satsningar i andra kommuner, och menar att man har kommit närmare skolan.

– I och med att vi har fått ett ansikte på varandra så blir det enklare när man ringer eller mejlar.

ANNONS