Unika Saab-husbilen blev veckans snackis på Innovatum

En hemmabyggd Saab-husbil från 60-talet med V4-motor och mängder av andra Saab-delar drar så klart ögonen till sig, särskilt i Trollhättan. Ägaren Claes Johansson är van vid uppmärksamheten för sitt unika fordon.
– Det är likadant överallt och alla som får syn på den blir så otroligt glada, säger han.

ANNONS

Vad är det? Det är den absolut vanligaste frågan Claes Johansson får när han är ute och far med sin unika husbil.

Under veckan som gick var han på besök i Trollhättan och tillbringade en del tid på Saabs bilmuseum. Utgången var given från början: husbilen var veckans stora snackis på Innovatum-området.

Redan när vi är på väg att parkera vår bil passerar ett äldre par husbilen. De står först länge och tittar på avstånd, men vågar sig till slut fram och tittar in genom vindrutan.

Claes Johansson skrattar gott när vi berättar vad vi sett.

– Det är likadant överallt och alla som får syn på den blir så otroligt glada. Det är aldrig någon som klagar på att man parkerar snett eller så. Och det är en surrealistisk upplevelse att ligga i husbilen och sova och vakna av att höra folk stå utanför väggen och prata om den.

ANNONS

Både husbilen i sig och hur Claes Johansson blev dess ägare är väldigt speciella historier. ”Som en saga”, säger ägaren själv.

Den korta versionen är att en man vid namn Torsten Johannesson, som drev en bilverkstad i Ramsele, fick en idé efter att familjens Cheva kört fast på en norsk åker med husvagnen på släp i början av 60-talet.

– Han tänkte: ”Varför sätter vi inte in motorn direkt i husvagnen i stället?”, berättar Claes.

Byggde första husbilen på en Saab 92

Torsten skred till verket direkt och byggde ihop en husbil innan det ens var ett begrepp. Året var 1962 och han gjorde det utifrån en Saab 92, men när skapelsen skulle registreras året efter gick det inte riktigt som Torsten ville. Resultatet blev starten på ett nytt byggprojekt, den husbil som Claes nu äger.

– Den byggdes från scratch med specialbeställda ramskenor och mängder av bildelar som kom direkt från Saabs huvudlager i Nyköping. Det tog 123 dagar och nätter, sen var den klar.

Husbilen köptes så småningom av en familj i Täby. Där utrustades den med den V4-motor som sitter kvar i fordonet än idag och taket, som var av väv, byttes ut mot ett i plåt. Den gick senare i arv till familjens son och flyttar därmed till Jokkmokk.

ANNONS

Det är där den är när Claes Johansson sommaren 2009 får klart för sig att den ligger ute till försäljning på Blocket.

– Jag tror jag gav 60 000 för den. Det var pengar vi hade lagt undan för att köpa en riktig bil, men jag kunde bara inte missa det här tillfället, säger Claes, som är en välkänd bilentusiast och som bland annat är chefredaktör för Saab Cars Magazine.

– Den var penselmålad i grönt och rätt skruttig, men jag körde den hem från Jokkmokk till Stockholm. Sedan började arbetet med att renovera den.

Claes berättar hur han fick hjälp med projektet av sonen till originalets konstruktör.

– Anders Johannesson har hjälpt mig massor. Jag är en rätt kass mekaniker själv, säger han med ett skratt.

Maxfart i medvind: 93 km/h

En kille på väg att passera husbilen stannar till och kikar in på oss där vi sitter, mitt i 60-talet, bland teakskåp och Perstorpsskivor.

”Är det en husbil alltså? Den är ju svinhäftig!” säger han med ett glatt leende.

– Du ser, säger Claes till mig och ler.

Vad det är för fordon är utan tvekan den vanligaste frågan, men det finns några till som brukar dyka upp.

– Många blir ju lite osäkra när de inte riktigt vet vad det är, så då kommer ofta frågor som ”hur är den att köra?”, ”vad är det för årsmodell?” och ”vilken hastighet kan du köra?”

ANNONS

Så, vilken hastighet går det att köra i som mest?

– Om det inte är motvind kan man ligga i 93 kilometer i timmen, men börjar det blåsa från fel håll så sjunker det snabbt, svarar Claes.

– Sedan drar den väldigt mycket bensin, 1,7 liter milen är ingen ovanlighet. Så det är tur att vi har satt i en 70-literstank nu. Det var en vanlig Saab-tank i den förut och då fick man åka och tanka hela tiden.

Den unika husbilen finns numera faktiskt i fler upplagor. Men det är små sådana.

– Ja, den har kommit ut som modellbil upptäckte jag för några år sedan, utan att någon hade berättat det eller frågat mig innan. Bilarna var handgjorda i begränsad upplaga och jag fick köpa några för dyra pengar.

– Den ska också finnas med i något tv-spel, GTA eller något liknande, jag kan inget om sånt. Men man kan ju hoppas att Disney hör av sig och vill göra film av den, så kanske jag kan tjäna lite extrapengar, fortsätter Claes med ett skratt.

Körkunskap krav för att ärva bilen

Om någon undrar vad som hände med den första av Torsten Johannessons Saab-husbilar, så finns den idag på ett bilmuseum i Härnösand. Och även den funkar efter att ett gäng entusiaster, där Claes Johansson ingår, slog sig ihop om att rädda den från en åker i Dalarna och rusta upp den.

ANNONS

– Vi har sammanfört bilarna ibland, det blir som ett rullande cirkussällskap, säger Claes.

Innan vi kliver ur husbilen pekar han på golvväxeln och förklarar att det är en rattväxel som fått byta plats – och att växlarna ligger spegelvänt mot hur de brukar vara.

– Den är lite speciell att köra. Jag har fyra barn och jag har sagt att de måste lära sig att köra den om de ska få ärva den så småningom. Nu har min yngste son sagt att han tänker lära sig, så just nu ligger han bäst till för att få ärva, haha!

LÄS MER:Peter räddade två Saabar från bilkyrkogården

LÄS MER:Antalet Saabar på vägarna minskar snabbt: ”Smärtsamt”

ANNONS