BILDALBUM: Rysskranen mot nya höjder

I snart hundra år har den stått vid Åkers sjö – de senaste decennierna som en allt risigare påminnelse om en svunnen epok. Men efter åratal av förfall börjar det hända saker med den så kallade Rysskranen i Trollhättan. Vi tog en närmare titt på den lyftstarka skapelsen.

ANNONS
|

Kranen vid Åkers sjö byggdes med anledning av den gigantiska order på 1 000 lok som Nohab fick från Ryssland.

Spårvidden där var en annan än i Sverige och så småningom kom man fram till att det billigaste sättet var att frakta loken till Ryssland på båt.

Den första leveransen ägde rum den 30 juli 1922, och efter att Ryss-eran var över – antalet lok i den specifika ordern blev i slutänden 500 – kom kranen bland annat att användas när andra Nohab-produkter av det tyngre slaget skulle fraktas sjövägen.

– Vad vi vet hade kranen inte gått sedan 1981, då den användes under inspelningen av ”Göta kanal”, säger Hans Andersson på Trollhätteföretaget Lyftsupport, som varit inkopplat för att se över det tekniska ur säkerhetsaspekt som ett första led av renoveringen.

ANNONS

Och det blev en upplevelse utöver det vanliga:

– Vi har gått igenom maskineriet och alla vajrar – cirka 500 meter – och det har gått åt en del fett för att smörja upp allt. Efter mycket handpåläggning visade det sig att den fungerar. Jag tycker att den är fruktansvärt bra byggd, otroligt gedigna grejer, säger Hans.

Roger Karlsson är förvaltare på Trollhättans stad och mannen som nu har den mytomspunna kranen under sina kommunala vingar.

– Kommunen tog över den från Peab förra året och har den hamnat hos mig, jag jobbar med fastigheter i vanliga fall. Det här är en utmaning, och en rolig sådan för det är trevligt om det går att bevara något för eftervärlden, säger han.

Kommunstyrelsen har beviljat 1,5 miljoner kronor till renoveringen. Kranen kommer att fixas upp både in- och utvändigt, bland annat ska alla trädetaljer rättas till och den miljöfarliga blymönjefärgen ska saneras bort, vilket i sig är kostsamt. Rysskranen kommer också att ljussättas på ett smakfullt sätt.

TTELA:s utsända äntrar kranens innandöme för en titt bakom kulisserna. Till att börja med stegar vi in i maskinrummet, och tar samtidigt också ett närmare 100 år långt teknologiskt kliv bakåt i tiden.

Där inne ryms bland annat ett antal kugghjul av vilka det största är omkring 1,80 meter i diameter, den elektromagnetiska bromsen och en generator som kunde mata båtar med landström.

ANNONS

– Det var otroligt dammigt och smutsigt här inne, allt hade ju stått stilla i 35 år, säger Roger.

Från maskineriet och upp genom taket går länkarmar upp till styrspakarna i förarhytten. Vi klättrar upp dit via en stege på utsidan och Hans visar hur den stora kranen manövreras.

– Det var lite klurigheter innan jag kom på hur allt funkade, fantastiskt roligt sen att kunna köra igång den och riktigt häftigt när allt rullade igång, säger han.

Konstruktionen är en så kallad vipparmskran, vilket innebär att den bara kan arbeta rakt fram.

Något som fick en viss praktisk betydelse när det gällde lastningen.

– De tyckte det var lite jobbigt att lasta båtarna eftersom de fick flyttas hela tiden, säger Hans Andersson och fortsätter:

– Men det är en unik kran och roligt att den sparas. Och det hörs på folk att de tycker det är roligt att det händer nåt med den.

Just nu ligger anbudet om renoveringen ute och arbetet beräknas komma igång under hösten.

– Allt ska vara klart till våren och det passar ju bra med tanke på Trollhättans hundraårsjubileum, säger Roger Karlsson.

... levererades 1922 till Nohab av Götaverken till en kostnad av 72 000 kronor, vilket motsvarar ungefär 1,8 miljoner kronor i dagens penningvärde.

... har en lyftkraft på 80 ton och användes för att lasta lokomotiv som skulle fraktas med båt till Ryssland. Från Nohab till kranen gick ett järnvägsspår med rysk spårvidd

... är 23 meter hög och har en lyfthastighet på maximalt 1,3 meter per minut.

... var innan den senaste provkörningen troligtvis igång senast under inspelningen av filmen ”Göta kanal”, som hade premiär 1981.

... klassas som kulturhistoriskt värdefull av Trollhättans stad. En detaljplan som ska ge Rysskranen skydd är nu ute för granskning, synpunkter ska ha kommit in senast den 30 oktober.

ANNONS