Kökaoset pågick 3–4 januari. Här är bandvagnar och polis på plats för att få loss fordon som fortfarande satt fast eftermiddagen 4 januari.
Kökaoset pågick 3–4 januari. Här är bandvagnar och polis på plats för att få loss fordon som fortfarande satt fast eftermiddagen 4 januari. Bild: Johan Nilsson/TT

Utredning klar: Rådde kaos på Trafikverket

Det rådde totalt kaos på Trafikverket och andra myndigheter under inledningen av kökaoset på E22 i januari.
Det var oklart vem som fick göra vad och Trafikverket hade under flera timmar ingen uppfattning om hur allvarligt läget var. Den bilden framträder ur Trafikverkets egen rapport.

ANNONS

Trots flera rapporter om stillastående bilar på E22 väljer Trafikverket att inte agera.

Totalt tar det cirka åtta timmar från det att Trafikverket tar emot det första samtalet om stoppet till att en aktörsgemensam samverkan inleds.

– Det tog för lång tid att förstå vidden av problemet. Vi fick flera samtal om incidenter, men vi förstod inte att alla fordon var på E22, säger Anna Wildt-Persson, regional direktör på Trafikverket.

Håller inte med

En oberoende utredning beställd av Länsstyrelsen Skåne slår fast att Trafikverket är ytterst ansvarigt för att säkerställa att vägarna är framkomliga och säkra året om, och att det därför förefaller "uppenbart att Trafikverket är den aktör som borde ha tagit ansvar för att leda krishanteringen på E22".

ANNONS

Anna Wildt-Persson delar inte den bilden:

– Vi leder inte några operativa insatser. Vårt ansvar är att tillhandahålla plogning och samordna trafikinformation. Det finns andra myndigheter som har det operativa ansvaret.

"Behöver bli bättre"

Enligt Wildt-Persson delar flera aktörer på ansvaret för kaoset på E22.

– Det finns ett ansvar att hålla en väg framkomlig och det faller på Trafikverket. Sedan finns det ett ansvar att leda arbetet på plats. Det faller på räddningstjänsten och polis. Länsstyrelsen kan samverka i ett senare skede.

Vem kommer att leda arbetet i framtiden?

– I Sverige har vi en krisberedskap där flera myndigheter samverkar. Vi alla behöver bli bättre på att förstå varandras ansvarsområden, säger Anna Wildt-Persson.

Ingen är nöjd

I intervjuer från utredningen riktas hård kritik mot Trafikverket.

– Alla aktörer tänkte att Trafikverket hade lead, utom Trafikverket själva, säger en chef på länsstyrelsen, enligt minnesanteckningarna som P4 Malmö tagit del av.

– Det är inte någon som varit inblandad i det här som känner sig nöjd. Det är tydligt att det finns brister och vi behöver gå till botten med varje aktör, säger länsöverdirektör Ola Melin på Länsstyrelsen Skåne.

Fler än 1 000 fordon fastnade i snökaoset på E22 mellan Hörby och Kristianstad 3–4 januari. Vissa blev sittande i ett helt dygn. Trots vädervarningar i förväg hölls samtliga vägar och påfarter öppna.

ANNONS
Länsöverdirektör Ola Melin och samhällsbyggnadschef Patrik Åkesson på länsstyrelsen i Skåne pekar på brister efter hanteringen av snökaoset på E22.
Länsöverdirektör Ola Melin och samhällsbyggnadschef Patrik Åkesson på länsstyrelsen i Skåne pekar på brister efter hanteringen av snökaoset på E22. Bild: Johan Nilsson/TT

Fakta: Detta hände på E22

10.38: Polisen får in larm om att lastbilar fastnat på E22. Först 40 minuter senare skickas första polisbilen ut.

12.47: Trafikverket noterar stoppet i sina system. Påfarten till E22 är fortfarande inte avstängd.

15.09: Trafikverket konstaterar att bärgare som tidigare skickats ut inte har kommit fram. Räddningstjänsten i Kristianstad har fortfarande inte larmats.

16.40: Polisen börjar få grepp om omfattningen och konstaterar att över 100 fordon sitter fast.

18.30: Ansvariga myndigheter håller ett gemensamt möte och Försvarsmaktens bandvagnar kallas in.

20.00: Räddningstjänsten riktar in sig på att evakuera personer. Flera utsända polispatruller sitter själva fast i kön.

23.01: Försvarsmaktens bandvagnar börjar anlända.

Under natten vet man fortfarande inte exakt hur många bilar som sitter fast. Räddningstjänsten får inte tag på alla plogbilar, och när morgonen gryr beskrivs läget fortfarande som ansträngt.

4 januari, 11.30: Ett dygn efter första larmet har alla som vill lämna E22 kunnat evakueras. Det tar dock totalt 50 timmar innan vägen kan öppnas igen.

Källa: SVT Nyheter

ANNONS