Lastfartyget MV Ruby lämnar hamnen i Tromsö i Norge. Bilden är från 3 september.
Lastfartyget MV Ruby lämnar hamnen i Tromsö i Norge. Bilden är från 3 september. Bild: Stian Saur/Nordlys/TT

Trasiga fartyget fast i Norge – inväntar besked

Fartyget MV Ruby skulle segla genom danskt vatten med lotsassistans under helgen – men så blev det inte. Kravet om assistans från danska myndigheter kvarstår dock, om fartyget står fast vid planen på att ta sig in i Östersjön.

ANNONS

Ursprungsplanen var att en lots från danska Danpilot skulle gå ombord på MV Ruby under lördagen och gå av när fartyget passerat Gedser, på Falsters sydspets.

Men den planen har ändrats, rapporterar danska TV2. Danska bolaget Danpilot har heller inte fått någon order på en lots.

Skyldig att använda lotsning

Danska Søfartsstyrelsen fortsätter att följa situationen noga och har ett tätt samarbete med andra myndigheter, skriver myndigheten i ett mejl till TT.

"MV Ruby är alltså fortfarande skyldig att använda bogserbåtsassistans och lotsning i samband med fartygets passage genom danskt vatten".

Rederiet har meddelat Søfartsstyrelsen att de bett MV Ruby stanna söder om Norge i stället för att fortsätta mot Klaipeda i Litauen som planerat. Detta under tiden som möjligheten att lossa lasten på en plats med godkända anläggningar undersöks.

ANNONS

"Därför är fartyget för närvarande stilla", skriver Søfartsstyrelsen. Klargöranden väntas i början av nästa vecka.

Kustbevakningen i Sverige följer utvecklingen och har löpande avstämningar med andra myndigheter samt Danmark och Norge.

– I och med att fartyget ligger ganska långt från Sverige utför vi inte några operativa åtgärder i nuläget, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen.

Lastades i Ryssland

Lastfartyget MV Ruby lastades i en rysk hamn på Kolahalvön och fick i samband med det, oklart under vilka omständigheter, skrovskador. Strax efteråt sökte fartyget nödhamn i Tromsö i Norge. Det har därefter bogserats och delvis gått för egen maskin, med uppgiven destination Klaipeda i Litauen.

Fartyget MV Ruby har 20 000 ton ammoniumnitrat ombord. Det är en farlig kemikalie som bland annat låg bakom den omtalade megaexplosionen i Beiruts hamn i Libanon 2020 – men då i mycket mindre mängder.

Enligt Kustbevakningen klassas ammoniumnitrat som farligt gods, men myndigheten bedömer att transporten är "en del av normalbilden". De tekniska problemen och att fartyget kan komma att bogseras i havsområden med intensiv trafik gör det dock viktigt att följa fartyget.

Transporter av ämnet är vanligt förekommande och sker till och från svenska hamnar dagligen.

Fakta: Ammoniumnitrat

Ammoniumnitrat framställs ur ammoniak och salpetersyra. Är inget sprängämne i sig självt men kan, under vissa omständigheter, bringas till explosion. Om det blandas med olja och aluminiumpulver får man däremot ett sprängämne.

Ammoniumnitrat används för konstgödning, men har även använts för att tillverka bomber vid en rad dåd världen över – bland annat i Oklahoma 1995 och i Bali 2002.

Den norske massmördaren Anders Bering Breivik använde ämnet till den bomb som detonerade utanför regeringskvarteren i Oslo 2011, och det användes även vid självmordsbombdådet i Stockholm 2010.

År 2020 dödades över 200 personer och flera tusen skadades i en jätteexplosion i Beiruts hamn. Den orsakades av 2 750 ton ammoniumnitrat, som förvarats i hamnen i över sex år utan tillräckliga säkerhetsåtgärder.

ANNONS