Trafikverket vägrar mäta buller

Kommunen kräver att Trafikverket mäter bullret vid några fastigheter längs nya E45. Men Trafikverket vägrar. Motivering: beräknade värden är bättre än uppmätta.

ANNONS
|

Efter att fem fastighetsägare i södra delen av kommunen klagat på buller från nya E45 krävde miljö- och byggnämnden att Trafikverket skulle göra bullermätningar på fastig-heterna.

Men Trafikverket har överklagat miljö- och byggnämndens beslut till länsstyrelsen. Man anser att beräknade bullersiffror för de aktuella fastigheterna är tilltagna med råge och att en mätning troligen inte skulle tillföra något. – Det är svårt att göra mätningar. De får göras under väldigt lång tid och värdena beror på väder och annat, säger Johanna Pettersson som arbetar med bullerfrågor på Trafik-verket i projektet Banaväg i väst. – Man kan inte bara mäta under en kort stund och få ett värde man kan tro på.

ANNONS

Det verktyg som används är den Nordiska beräkningsmodellen som bygger på ett antal parametrar, till exempel prognostiserat trafikflöde år 2020, hastighet, avstånd och landskapsbild. – Den bygger på empiriska studier och är ett vedertaget sätt att arbeta på, säger Johanna Pettersson.

Max och medel Två typer av värden är intressanta: dels ett dygnsmedelvärde, dels ett maxvärde. Enligt Johanna Pettersson motsvarar dygnsmedelvärdet typiskt det konstanta trafikbruset, medan maxvärdet kan vara en lastbil som kör uppför en backe.

Marie Åhrman är en av de fastighetsägare som velat ha bullermätning vid sitt hus. Hon har svårt att förstå Trafikverkets inställning. – Jag tycker att det är bedrövligt. Vi påpekade från dag ett att det inte hjälpte med glaspaketen de bytte i fönstren, säger hon.

Hon har även fått en liten uteplats med bullerskärmar på tre sidor, men tycker inte att det är tillräckligt. – Jag vill att de ska komma hit och göra en mätning. Vi fick låna en decibelmätare av kommunen och fick värden som vida överstiger de tal som Trafikverket har, säger Marie Åhrman . – Vi har mätt upp över 80 decibel när det kom ett par motorcyklar och maxvärdet ska vara 64.

Otillförlitligt Just det värdet mättes dock med en smartphone, vilket inte är en pålitlig metod enligt Trafikverkets Johanna Pettersson. – Men det som vi upplever, detta eviga buller och brus både inomhus och utomhus, varför är det ingen som tror på det? säger Marie Åhrman.

ANNONS

Trots hänvisningen till svårigheter att mäta bullret skriver Trafikverket på sin hemsida att detta ändå måste ske i vissa fall. Där finns också ett dokument från Naturvårdsverket som beskriver hur det går till. Förutom svårigheterna att mäta anser Trafikverket att miljö- och byggnämnden saknar motivering till sitt beslut. Man har heller inte angett på vilket sätt mätningar ska ske, med vilken teknik och under vilken tidsrymd.

ANNONS