STARK ELVA. Laget som leder arbetet med att lyfta kompetensen kring bedömningen i Lilla Edets skolor har kvinnor på alla positioner. Lagkapten Yvonne Sandberg är fyra från vänster.
STARK ELVA. Laget som leder arbetet med att lyfta kompetensen kring bedömningen i Lilla Edets skolor har kvinnor på alla positioner. Lagkapten Yvonne Sandberg är fyra från vänster.

Nu ska lärarna bildas i bedömning

Nu ska alla lärare i Lilla Edet fortbildas i bedömning av elevernas kunskaper. Satsningen som löper på två år är unik i sitt slag och ska hjälpa eleverna att målen. – Vi har höga förväntningar på att måluppfyllelsen ska öka, säger bildningschef Maria Andersson.

ANNONS
|

Nu tar kommunen ytterligare krafttag för att lyfta skolan i Lilla Edet. Men egentligen började det redan 6 mars i år. Då hade kommunens lärare en studiedag som bland annat innehöll en föreläsning om "formativ bedömning", ett begrepp som bland annat inkluderar kontinuerlig bedömning av elevernas kunskaper, anpassning av undervisningen och tydlig feedback till eleverna. Dagen innebar också en kartläggning av hur bedömningen fungerade i Lilla Edet – var befann man sig och vart ville man nå.

I och med starten på höstterminen har man nu påbörjat arbetet med att förbättra bedömningsprocessen. Elva så kallade lärledare, utsedda av rektorerna på kommunens skolor, ska leda arbetet i grupper om cirka åtta personer. Det innebär att Lilla Edets samtliga 90 grundskollärare deltar i fortbildningen.

ANNONS

– Det är unikt. Jag har inte sett en liknande satsning förut, säger Ingela Lundh, projektledare för skolutvecklingsfrågor och digitalt lärande på Göteborgsregionens kommunalförbund.

Sammanhållande för projektet är Yvonne Sandberg, till vardags lärare på Strömskolan. En gång per månad samlas lärledarna för att få en ny uppgift som de ska testa i sina egna klasser. I oktober handlar det om att "tydliggöra mål och kunskapskrav för eleverna". På träffarna utvärderas också förra månadens uppgift. Man försöker också varje gång att knyta an till forskningen inom det aktuella området. Lärledarna har dessutom ansvaret att diskutera uppgiften i sina respektive samtalsgrupper ute på skolorna.

Än så länge har det varit glada miner hos deltagarna, enligt Yvonne Sandberg. – De allra flesta är positiva. Det handlar om en kompetens som alla känner att de behöver i sin yrkesroll, säger hon. Projektet varar i två år, varefter utvärdering ska ske.

ANNONS