Lönen skulle ha kommit den 25:e, men en vecka senare har Nevs drygt 500 anställda inte fått några pengar på kontot. Exakt när löneutbetalning sker är ännu okart.
Lönen skulle ha kommit den 25:e, men en vecka senare har Nevs drygt 500 anställda inte fått några pengar på kontot. Exakt när löneutbetalning sker är ännu okart.

Ett litet steg i rätt riktning

Nej ena dagen, blev till ett ja andra. Det krävdes helt enkelt att Nevs släppte lite på företagshemligheterna för att få tingsrätten med sig. Nu blir det rekonstruktion – och en chans för biltillverkaren att ro affärerna i hamn.

ANNONS
|

När Nevs i torsdags fick kalla handen av Vänersborgs tingsrätt var det med en rekonstruktionsansökan som saknade det mesta av detaljer om framtida lösningar.

"Uppgifterna i ansökan om de avsedda finansiella lösningarna framstår som vaga och är helt odokumenterade", skrev tingsrätten i sitt avslag.

Nevs har ända sedan dag 1 varit snåla med information om vad som rör sig på företaget. Gamla Saabs raka motsats, skulle man kunna säga. Och den här gången straffade det sig.

Samtidigt kan man lite grann förstå Nevs som trodde att det skulle räcka så. Paragrafen som säger vad som krävs för att beviljas en företagsrekonstruktion är inte särskilt tydlig ens för jurister.

ANNONS

Det vet vi sen sist, då Saab ansökte om rekonstruktion. Då var det en oenig hovrätt som ändrade tingsrättens beslut och gav Victor Muller en sista chans att rädda företaget.

Så, vilka kort valde då Nevs igår att spela ut för att övertyga tingsrätten?

För det första att man räknar med att få in över en miljard kronor på att låta "ett av Asiens största börsnoterade fordonsbolag" kliva in som hälftenägare i den attraktiva Phoenix-arkitekturen, som ska stå som plattform för framtida bilmodeller. Nevs menar att ett huvudavtal ska kunna skrivas på inom en månad. Intressenten lär vara kinesiska Dongfeng.

För det andra att ytterligare miljardbelopp ska komma in när avtalet är klart med en ny huvudägare. Den tänkta partnern, som förmodas vara indiska Mahindra, ska även bära huvudansvaret för den fortsatta finansieringen av Nevs. Enligt Nevs ska partnern ha kommit långt i processen med att genomföra affären.

Att Nevs har underskattat hur lång tid det tar att ro såna här avtal i hamn är förvånande. Den nu beslutade rekonstruktionen ger i alla fall bolaget lite andrum, mer tid och ett skydd mot konkurshotet. På kort sikt.

Men på lång sikt står Nevs och faller med att Dongfeng eller Mahindra, allra helst båda, väljer att kliva in.

ANNONS

Vägen därifrån till att sedan göra Nevs till ett blomstrande bilföretag är så lång, och fylld av både synliga och osynliga snubbeltrådar, att den i nuläget inte går att överblicka.

Idag nöjer vi oss med att konstatera att beslutet om rekonstruktion i alla fall var ett litet steg i rätt riktning för Nevs.

ANNONS