De har koll på broar och vägar

De arbetar i, under och på toppen av broar som Uddevallabron.  Sammanlagt finns det drygt 1 000 olika konstruktioner där företaget SMJ Entreprenad har ansvar för underhållet.

ANNONS
|

Företaget har flera olika verksamheter, men sysslar i huvudsak med drift och underhåll av olika konstruktioner, företrädelsevis broar i Bohuslän, Dalsland och Älvsborg. I samarbete med ett annat företag, Flink, som har flerårigt kontrakt med Trafikverket, utförs detta arbete kontinuerligt. Vi startar en händelserik dag på kontoret i Väne Ryr. Verksamheten har nyligen samlats här på en gemensam plats, och flyttat från Brålanda, där Magnus Joelsson grundade företaget 2009. – Läget här är bra, mitt i vårt stora geografiska område, säger arbetschef Conny Persson.

BILAGA: Läs hela Näringslivsbilagan här Han kör oss i bilen upp mot Hedekas, där företaget håller på med ett större jobb på Edsvägen, strax norr om samhället. Med i bilen är även Daniel Torpenlind, som arbetar som samordnare och även är delägare. Det regnar nästan hela vägen upp, men när vi kliver ur bilen är det uppehåll. Daniel Torpenlind flyttar några vägmarkeringar, så fort vi kliver ur bilen. Han hjälper även till med att märka ut var vägräcket ska stå ned mot en ravin. Här är det ett stort arbete för företaget, där stora massor berg har sprängts bort. På vägen till Hedekas passerar vi genom Uddevalla, där även en 88 meter lång rörbro lades ned i samband med renoveringen av tunnlarna. – Underlaget var gammal sjöbotten. Det var inget enkelt jobb, konstaterar Conny Persson innan vi svänger ut på E 6:an. Han har tidigare arbetat på dåvarande Vägverket och har mångårig erfarenhet av branschen samt ett brett kontaktnät. SMJ har även några underleverantörer som utför arbete tillsammans med dem. Att de även har haft statliga Svevia som underleverantör fram tills i höstas, är de riktigt stolta över. – De har tidigare haft underhållet av Uddevallabron, säger Magnus Joelsson. Han är vd och huvudägare av företaget. Mellan 1999 och 2009 var han platsansvarig på Lastbilscentralen i Mellerud. Innan dess hade han själv haft åkeri. Innan han startade SMJ hade han även kört varubuss med livsmedel på Dal. – Sedan började jag räkna på lite jobb för dåvarande Banverket. Tidigare var det bara de stora – NCC, Skanska och Peab – som räknade på dessa jobb, men Magnus Joelssons företag fick flera uppdrag. 2012 kom Conny Persson in i bilden, och efter detta fick de ihop med företaget Flink, dagens underhållsuppdrag från Trafikverket, vilka har krav på miljö, hälsa, säkerhet och kvalité. – Jag åker runt mycket och inspekterar och sedan talar vi om för Trafikverket vad som behöver göras. Ibland är det större arbeten, och då får vi räkna på dem, men någon gång handlar det om att sätta upp ett vägräcke som någon kört ned. Conny Persson visar runt på arbetsplatsen norr om Hedekas. Här är det en stödmur mot en ravin, troligen byggd på 1930-talet som håller på att spricka. Hela vägen har flyttats en bit för att öka säkerheten. På den en sida av vägen sätts skyddsräcket på plats. Det låter högt när fästen sätts fast i marken. Sedan skruvas räcket upp ett efter ett. Lennart Söderqvist tar en kaffepaus i hytten till traktorgrävaren. Han arbetar ofta för SMJ och lär enligt Conny Persson myntat uttrycket "det var så högt att sparvarna fick gå sista biten upp." Ibland är det tuffa förhållande som man arbetar i. Conny berättar själv en del historier under vår dag tillsammans, som när han åkte kälke nedför en väg med en traktor med larvfötter på den isiga vägbanan. Säkerheten är annars a och o, något som han påpekar flera gånger under dagen. Nästa stopp blir Uddevallabron. Här går vi först in under vägbanan vid ena fästet. Vi är inne i bron, under vägen och det låter rejält när bilarna kör förbi ovanför. Genom gummiupphängning på båda sidor kan värme och kyla göra att brons längd varierar med upp till 70 centimeter. Vi åker vidare under bron, förbi en låst bom. Utsikten under pylonen är magnifik ut över havet. – Här blåser det alltid, säger Conny Persson. Han låser upp dörren och vi tar en hiss upp i pylonen. Det är trångt och hissen stannar hastigt. Sedan får vi vandra uppåt via en trappa. Genom ett kontrollrum kommer vi ut under bron.

ANNONS

Här finns en travers som löper under bron. – Det går även att köra ut åt sidan, förklarar Conny Persson. Vi låter traversen vara kvar, men konstaterar att vi är ännu högre upp och utsikten ännu bättre. – Detta är salt som kommer från havet, säger Daniel Torpenlind och drar fingret under bron. Trots att vi är högt upp blåser saltet upp. Conny Persson berättar att när SMJ började med underhållet av bron var det ofta lampbyten längst upp på bropelarna, som skulle göras. Här får vi inte följa med. – Det är ytterligare en hiss upp, sedan får man gå för en stege sista 20 meter och därifrån kan man sträcka sig ut och byta lamporna.

Numera är det ledlampor, vilket innebär att de inte behöver bytas så ofta. Mycket av företagets arbete är att förebygga så att det inte behövs så mycket underhållsarbete. – Trafikverket är bra på det. Vi har väldigt bra relation med dem, säger Conny Persson. Vi beger oss ytterligare en bit upp i pylonen och ser bilarna passera strax under oss. – Vi ska inspektera, vi ska även röja sly och så vid brofästen så att det inte växer upp för högt. I bland måste vi lägga ut råttgift.

ANNONS

Företaget har även ansvaret för underhållet av Svinesundsbron. Här är det mer krångligt då Trafikverket inte är ensam uppdragsgivare, då halva bron ligger i Norge. Annars är det många mindre broar och rörbroar som hela tiden ses över. – Det blir en hel del i tjänsten varje år, säger Conny Persson. Han trivs med sitt jobb som innebär mycket variation. I början arbetade han mer ensam, men nu har uppdraget växt så fler på företaget är involverade. Företaget sysselsätter i dag 27 personer och har 13 anställda. Underhåll och reparation av vägkonstruktioner är en stor del, men långt i från den enda.

En udda del är de 20-talet containrar som importeras från USA varje år. – Det är allt möjligt i dem. Många äldre bilar och då är det julaftonen för entusiasterna när vi lastar ur deras bilar, säger Magnus Joelsson. Företaget arbetar även med förädling av jord. Detta arbete är i sin linda och har inte kommit igång ännu i någon större produktion, men kommer att utvecklas framöver. – För mig är det ett fantastiskt arbete. När kvällen kommer och jag ska sov så längtar jag till nästa arbetsdag.

ANNONS