Strejkhotet från SAS piloter hänger fortfarande kvar.
Strejkhotet från SAS piloter hänger fortfarande kvar. Bild: Olof Ohlsson

Förhandlingarna förlängs i flygstrejken – igen

Förhandlingarna mellan SAS och pilotfacken har pågått hela natten. Strax efter klockan 11 på lördagsförmiddagen meddelade parterna att förhandlingstiden förlängs till måndag klockan 12.

ANNONS
|

Förhandlingarna mellan SAS och pilotfacken har pågått under natten och tidsfristen gick ut klockan 11 på lördagsförmiddagen.

Strax efter klockan 11 meddelade SAS att tidsfristen skjuts upp till måndag klockan 12. Det innebär att strejkhotet kvarstår.

Om strejken skulle bryta ut på måndag hotas hundratals semesterresenärer från Landvetter till Medelhavsdestinationer att få stanna hemma.

– Vi beklagar den här situationen som vi är i men vi försöker faktiskt allt vi kan. Vi behöver sova, ingen har oss har sovit på jättelänge, säger Marianne Hernæs, SAS förhandlingschef till TT.

Förhandlingen har pågått i månader och vid 01 i natt förlängdes den en tredje gång, till klockan 11 på förmiddagen, men inte heller då lyckades parterna komma överens.

ANNONS

Pilotfacken, SAS och medlarna går inte in på hur nära parterna är att enas. De är dock eniga om att alla är mycket trötta.

– Vi möts igen i morgon. Nu ska jag hem och sova, jag har inte sovit på många timmar, säger Keld Bækkelund Hansen, ledare för fackförbundet Dansk Metal, till TT.

Tiotusentals resenärer riskerar att drabbas

Om strejken bryter ut kommer de plan som körs av cirka 900 SAS-anställda piloter att ställas in. Det handlar om mellan 200 och 250 plan dagligen, upp mot 30 000 passagerare berörs.

SAS uppger att information om inställda plan har lagts ut på bolagets hemsida, de markeras "Sannolikt inställt om strejken inträffar".

SAS erbjuder ombokning av flygningar som kan komma att påverkas.

Hotade med att sätta SAS i konkurs

Under fredagen satte norska pilotfacket hårt mot hårt och hotade med att driva företaget i konkurs.

– Om företaget inte klarar att förhålla sig till den skandinaviska modellen så anser vi att det är en aktör som inte har rätt att överleva, sade Roger Klokset, ledare för fackföreningen Norske SAS-flygeres forening (NSF) till norska VG.

Även det svenska pilotfacket riktade hård kritik mot SAS förhandlingsposition på fredagen.

"En arbetsgivare som försöker att organisera sig bort från arbetsgivaransvar och ingångna avtal genom att starta brevlådeföretag har ingenting på svensk arbetsmarknad att göra och saknar existensberättigande", säger Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, i en skriftlig kommentar till TT.

ANNONS

Därför kan SAS-piloterna gå ut i strejk

SAS-piloterna varslade om strejk den 29 juni eftersom parterna inte kunnat komma överens om ett nytt avtal.

Enligt Svensk pilotförening handlar konflikten om att SAS inte återanställt de 560 piloter som varslades under pandemikrisen, och i stället nu använder piloter som anställts i de nya dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsföretag.

SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget anställer ersättare i stället för tidigare anställda, hävdar pilotfacket.

Piloternas gamla avtal löpte ut i slutet på mars.

LÄS MER:Tidsfristen förlängs i SAS-förhandlingarna

ANNONS