Ovanligt. Att elever tillåts ha mobiltelefoner i klassrummen är numera inte särskilt vanligt förekommande.
Ovanligt. Att elever tillåts ha mobiltelefoner i klassrummen är numera inte särskilt vanligt förekommande. Bild: Henrik Montgomery/TT

Malin Lernfelt: Inget behov av lag mot mobiler

De allra flesta skolor har idag som regel att samla in barnens mobiltelefoner i början av dagen och lämna tillbaka dem när man går hem. Därför är det fullständigt onödigt att skärpa skollagen.

ANNONS

Ett tramsigt slag i luften. Mycket väsen för ingenting. Ett underkännande av rektorernas auktoritet. På annat sätt går inte att beskriva Tidöpartiernas förslag om en lagstiftning som ska göra det till grundregel med mobilförbud i skolan. Dessutom är det slöseri med både tid och resurser att utreda en ny lagstiftning, något regeringen meddelat tidningen Dagens Nyheter att man avser att göra (DN 7/7).

Inte för att det är lämpligt att barn och unga sitter med telefoner framme i skolan. Utan för att i princip alla skolor redan har strikta regler för mobilanvändning. I dag är det snarare regel än undantag att läraren samlar in och stoppar undan alla mobiltelefoner vid skoldagens början och att de inte återfås förrän det är dags för barnen att gå hem.

ANNONS

Mobiltelefonerna tjänar inget syfte i skolan. De stör på lektionerna, leder till att det sociala umgänget bland barnen under raster minskar samt bidrar till att unga rör sig mindre. En OECD-rapport från i våras konstaterar dessutom att ungas användning av mobiler har en negativ inverkan på inlärningen. Samma rapport pekar ut mobiler som en av förklaringarna till dalande resultat i den senaste Pisaundersökningen.

Därför är det sedan länge för de flesta rektorer självklart att i samråd med sin personal införa mobilförbud. I en rapport från Skolverket med namn ”Fysiska ingripanden och disciplinära åtgärder” som publicerades hösten 2023 uppgav 60 procent av de skolchefer som svarat att man beslutat att samla in mobiler i alla årskurser för läsåret 2022/2023. Insamlandet har förmodligen blivit ännu vanligare sedan dess.

Något som är ett betydligt större problem i dag än de icke-existerande mobiltelefonerna i klassrummet är överanvändningen av datorer. I barnens skoldatorer finns nästan alla de appar, chattar och spel som finns i mobiltelefonerna. De lockande distraktionerna är bara ett klick bort under de lektioner då lärare tillåter att eleverna har datorerna framme, vilket är nästan alltid numera. Inte heller detta bör regleras i någon ny lag. Men inte desto mindre vore det lämpligare att skifta fokus till hur och när teknik som helhet används i klassrummen än att fortsätta endast fäktas mot mobilanvändning. Den striden är redan vunnen. Det är däremot inte den om teknikhysterin. Ja, datorer är en viktig del av vårt moderna samhälle. Men det är faktakunskaper och förmåga att begränsa inflödet av information också.

ANNONS

Elever, och kanske även vissa lärare, måste lära sig att det ibland räcker alldeles utmärkt med en klassisk lärobok, penna och papper i klassrummet. Tidöregeringen borde därtill bli bättre på att lägga energi på sådant som faktiskt behöver förändras i skolan, snarare än sådant som skolan sköter bäst på egen hand och/eller man faktiskt redan tagit tag i.

Allt som är dåligt, oklokt eller dumt behöver heller inte alltid förbjudas. Oavsett om det är i skolan eller någon annanstans. Införande av en massa lagar bara för att markera sådant som egentligen är sunt förnuft är på det stora hela ett otyg. Ett kostsamt sådant. Hur tänker sig regeringen förresten att lagen ska upprätthållas? Ska rektorer som inte jagar mobiler stämplas som kriminella? Nej, sluta tramsa Tidöregeringen. Vi behöver ingen ny skollag med mobilförbud.

ANNONS