Trollhättan Vänersborgs flygplats vid Malöga, kommer att byta namn till Göteborg Stallbacka Airport. Fem ortsnamn krävdes för att beskriva namnbytet, vilket kanske förbryllar många.
Trollhättan Vänersborgs flygplats vid Malöga, kommer att byta namn till Göteborg Stallbacka Airport. Fem ortsnamn krävdes för att beskriva namnbytet, vilket kanske förbryllar många. Bild: STEFAN BENNHAGE

Karl af Geijerstam: Flygplatsens namn handlar mer om ekonomi än geografi

Ortnamnen Trollhättan och Malöga får stryka på foten när det finns andra strategiska faktorer som är viktiga.

ANNONS

Reaktionerna på flygplatsens nya namn ”Göteborg Stallbacka Airport” var starka när TTELA gick ut på stan och frågade Trollhätteborna vad de tyckte. ”Jag trodde det var första april”, ”Varför Göteborg? Det är ju Trollhättans flygplats” och ”missvisande” var några av kommentarerna.

Varför väljer ägarkommunerna att sätta ”Göteborg” som namn på flygplatsen? Ja, orsaken är nog som en kommentator på flygplatsens Facebook-sida konstaterade att många resenärer söker på kommunikationer till och från Göteborg och då kommer flygplatsens namn att dyka upp. Detta är en realitet som Trollhättans kommun vet om och då får varumärket Trollhättan stryka på foten. I stället blir det Stallbacka som framhålls. Detta kan också vara strategiskt. Det finns gott om plats för nya industrier och företag på Stallbacka. En flygplats alldeles i närheten ökar attraktiviteten för nya etableringar.

ANNONS

Det finns ju många flygplatser i Europa som ligger väldigt långt från de städer vars namn de har övertagit. Mest ökänt bland resenärer är nog Frankfurt Hahn som ligger tolv mil från Frankfurt. För den som inte har planerat sin resa ordentligt eller tittat på kartan kan det komma som en negativ överraskning att det tar lång tid att ta sig till den ort som bär flygplatsens namn.

Hur står sig då Göteborg Stallbacka Airport mot Landvetter? Kanske inte så illa ändå. En biljett med flygplatsbussarna från Landvetter kostar 129 kronor. Det är exakt lika mycket som man får betala för en zon ABC-biljett om man inte har Västtrafiks app. Betalar man i appen är det billigare – 108 kronor – att åka buss från flygplatsen till Göteborgs central.

Sträckan Landvetter – Göteborg tar 35 minuter med flygplatsbussen. Från Malöga hållplats (som alltså inte har ändrat namn!) tar det 1 timma och 6 minuter. Men då måste man gå med bagaget omkring 700 meter ut till hållplatsen. Man kan anta att de flesta resenärer väljer att ta taxi till Trollhättans station och då blir det ju bekvämare, men något dyrare.

Anledningen till att det finns en marknad för flygplatser som Stockholm Skavsta, London Gatwick och Frankfurt Hahn är att det är ganska fullt på de närmare flygplatserna. Attraktiva avgångstider (”slotar”) kostar mycket pengar för flygbolagen. De mindre flygplatserna som ligger längre bort kan erbjuda extra kapacitet till lägre kostnad. Det återstår att se om Stallbacka kommer att fylla en sådan funktion mot Landvetter, men just nu är det inte så. Antalet inrikesresenärer på Landvetter i både juni och juli månad var mindre än hälften av motsvarande period år 2019 visar Swedavias statistik. Det är onekligen så att pandemin förändrade en hel del i näringslivet. Budgeten för resor har dragits ned och man har fler onlinemöten istället.

ANNONS

Västflyg fortsätter emellertid att satsa på några framgångsrika nischer. Flygen till Gotland i sommar var fullbelagda. Nästa år fortsätter man flyga till Sälen under skidsäsongen. I höst kommer man flyga två gånger i veckan till Arlanda, förutom de 20 avgångar man redan kör till Bromma. Man ser alltså en marknad där utrikesresenärer tar flyget redan från Trollhättan istället för att åka tåg till Arlanda.

Vi som bor i närheten kommer nog fortfarande att säga Malöga om flygplatsen. Det är ju trots allt platsens namn. Samma gäller förövrigt för Frankfurt Hahn, som ligger vid den lilla byn Lautzenhausen. Det var dock för krångligt att uttala för den amerikanska militära personalen, så man tog namnet från grannstaden istället. Flygplatsnamn handlar alltså mer om ekonomi och marknadsföring än geografi.

ANNONS