En bartender räcker över en öl.
Klart du ska ha en öl! Sveriges krogar borde acceptera digitala id-kort i mobilen vid identitetskontroll. Bild: ELEVATE / pexels.com

Karl af Geijerstam: Därför borde alla krogar godkänna id i mobilen

Det är absurt att krogar inte godkänner digitala id-kort på mobilen. Att id-kortet är korrekt är lätt att verifiera – det är ju det som är meningen med tekniken.

ANNONS

En missnöjd insändarskribent skriver i TTELA att hen fick vända i dörren på Backstage Rockbar för en tid sedan. Anledningen var att krogen inte godkänner det digitala id-kortet som fanns på mobiltelefonen. Tyvärr blev det en kväll utan gott öl – en tragisk händelse! Fredrik Eriksson försvarar krogens policy, med hänvisning till att polisen inte själv accepterar digitala id-kort och inte rekommenderar krögare att acceptera dessa då en identitetskontroll ska göras. Det är absurt.

En mängd företag godkänner numera id-kort på mobilen som en säker identifieringsmetod. Digitala id-kort accepteras när man ska hämta ut paket, köpa mediciner, spela på travet – och köpa alkohol på Systembolaget. Det som är ologiskt i motståndet mot digitala id-kort är att de alltid i grunden är baserade på en fysisk identitetshandling och en fysisk kontroll av identiteten.

ANNONS

Ett id-kort i apparna BankID och Freja bygger på att man har ett pass eller nationellt id-kort. Identiteten bekräftas genom att mobilen läser av informationen från chipet i passet eller identitetskortet via NFC-läsaren i mobilen. Freja erbjuder dessutom att körkortet kan ligga till grund för identiteten, som då måste bekräftas via ett fysiskt besök hos till exempel ett spelombud. I slutändan är det elektroniska identitetskortet alltid baserat på en fysisk identifiering, till exempel hos polisen när man ansöker om pass.

Polisens motstånd mot elektroniskt id från svenska utfärdare svårt att förstå och innehåller dessutom ett ologiskt cirkelresonemang. ”Det digitala id-kort som går att ladda ned via BankID gäller för närvarande inte som id-handling för någon typ av identifiering hos Polismyndigheten” kan man läsa på polisens hemsida. Men BankID:s elektroniska kort kan man inte få om man inte redan har ett pass eller id-handling som är utfärdad av polisen.

Mobilt bankID, bank-id, i mobiltelefon som kan användas för att legitimera sig.
Mobilt bankID, bank-id, i mobiltelefon som kan användas för att legitimera sig. Bild: Martina Holmberg / TT

Är det svårt att kontrollera ett id-kort i mobilen? Nej, det är det inte. Alla som har en id-app kan scanna en annan persons id-kort och få en bekräftelse på att identitetskortet är korrekt och giltigt. Dessutom finns det samma funktioner som i Swish-appen för att man ska kunna bekräfta att användaren inte bara visar upp en fejkad bild i mobilen. Det är ju detta som är meningen med tekniken, att personal inte ska behöva känna och klämma på ett fysiskt kort för att kolla att det inte är fejkat.

ANNONS

Vilket krångel finns det då som krögarna kan ha problem med? Jo, kontrollen bygger på att personalen har samma identitets-app i sina mobiler som kunden har, för att kontrollera kortets giltighet. Dessutom måste man få en utbildning i hur man gör själva kontrollen. Den är dock inte överdrivet svår. Frejas instruktionsfilm är drygt två minuter lång.

Kan man kontrollera identitetskortet på rätt sätt finns det ingen möjlighet att göra fel. En fejkad bild i mobilen kan avslöjas direkt. Apparna har spärrat möjligheten att ta skärmbild, så det går bara inte att ta en bild på id-kortet.

Det finns inga argument varför en svensk id-handling i mobilen skulle vara mindre säker än ett fysiskt kort. Snarare handlar det om att krögarna upplever kontrollen som praktiskt svårare. Allt fler svenskar blir inte bara kontantlösa, utan även kortlösa. Mobilen är det enda som behövs för att identifiera sig och betala i allt fler butiker. Krögarna borde hänga med i utvecklingen.

LÄS MER:Fick vända i dörren på Backstage Rockbar

Fotnot: NFC är en förkortning för Near Field Communication, en teknik för att elektroniska produkter ska kunna kommunicera med varandra.

ANNONS