Det var tider det. En sprillans ny Saab 9-5 visas upp år 1997.
Det var tider det. En sprillans ny Saab 9-5 visas upp år 1997. Bild: Saab Automobile AB

Karl af Geijerstam: Alla vill inte köra ett rullande museum

Antalet Saab-bilar minskar stadigt. Det är tydligt att inte alla ser bilen som en dyr antikvitet.

ANNONS

År 2008 rullade 300 000 Saab-bilar på de svenska vägarna. Förra året fanns bara 100 000 registrerade fordon kvar och antalet fordon minskar snabbt. Det rapporterar Teknikens Värld. Peter Bäckström, museiintendent på Saab-museet i Trollhättan, har noterat utvecklingen. Allt färre Saabar syns i trafiken. ”Det är smärtsamt” säger han till TTELA.

Frågan är hur många Saab-bilar som kommer att överleva och i vilket skick? Ett Saab-museum finns ju redan. Nu kan man säga att varje Saab som fortfarande rullar är ett museum i sig. Man undrar om Saab-ägarna känner sig som en arkivarie, en förvaltare av ett svenskt kulturarv? Eller om bilen som man startar med startnyckeln mellan stolarna bara är ett verktyg för att ta sig till och från jobbet?

ANNONS

Min första bil var en Saab 900. Den köptes begagnad och orsakade mig en hel del bekymmer. På Elfsborgs Läns Allehandas innergård hade någon lokal förmåga försökt ta sig in, men misslyckats och bara förstört handtaget. En märklig inkompetens, då varje tjuv med någon slags heder i området borde kunna ta öppna dörren på tio sekunder blankt utan att lämna märken. Ett besök i Malmö resulterade i ett ofrivilligt besök hos glasmästaren och familjen blev en resväska fattigare. Efter att ha lagt ned onödigt mycket pengar på bilen i några år, fick den sluta sina dagar som folkracebil i Dalsland. Jag hoppas att föraren hade kul med den.

En snabb sökning på nätet visar att det finns gott om gamla Saabar till salu som kostar väldigt lite pengar. Man kan anta att priset speglar det skick bilarna är i. Antagligen är köparna mestadels personer som är intresserade av ett billigt transportmedel, snarare än att underhålla och hålla liv i en bil så länge som möjligt. Eller vill köra folkrace. Det är tydligt att alla Saabar inte ses som några dyra antikviteter.

Ska man vara realistisk kommer därför antalet Saabar att fortsätta minska. Men de som har kvar och vårdar sin gamla bil kan nog räkna med att göra en bra investering. Förr eller senare kommer Saabar att bli sällsynta och då kommer priset att stiga. Hotet mot bilarnas fortlevnad är förmodligen inte rent tekniskt. Det handlar om att det ska finnas tillräckligt många Saabälskare kvar som vill äga och vårda sina bilar. Så länge det finns personer som har en relation till bilen och varumärket kommer vi nog att se dem på vägarna – vid alltmer sällsynta tillfällen.

ANNONS

LÄS MER:Antalet Saabar på vägarna minskar snabbt: ”Smärtsamt”

ANNONS