Transportarbetareförbundet kräver ett tydligt, tvingande regelverk samt att en ansvarig tillsynsmyndighet utses, menar skyddsombudet Dan Johansson.
Transportarbetareförbundet kräver ett tydligt, tvingande regelverk samt att en ansvarig tillsynsmyndighet utses, menar skyddsombudet Dan Johansson. Bild: Pär Fredin/TT

Vad gäller kring laddningsstationer för elbilar?

Transportarbetareförbundet kräver ett tydligt, tvingande regelverk samt att en ansvarig tillsynsmyndighet utses, menar skyddsombudet Dan Johansson.

ANNONS
|

I Sverige och världen pågår en omställning från fossila bränslen till förnybar energi. Transportsektorn har pekats ut som en stor miljöbov som måste minska sin miljöpåverkan. Nu förväntas i stort sett varje företag med fordon – oavsett om de är privata eller yrkesmässiga – installera laddningsplatser för elbilar.

Elbilar har blivit en central del av denna utveckling, trots att försäljningen av elbilar har minskat kraftigt i landet. Denna trend innebär att antalet laddningsstationer behöver öka kraftigt. Men infrastrukturen för laddning av elfordon varierar mycket över landet.

Det stora problemet är att det saknas tydliga riktlinjer och tvingande regelverk för hur laddningsstationer ska sättas upp. Det finns ingen tydlig tillsynsmyndighet som ansvarar för dessa frågor. Resultatet är en marknad där laddningsstationer placeras utan hänsyn till säkerheten, särskilt ur ett arbetsmiljöperspektiv.

ANNONS

Transportarbetareförbundet har sökt klarhet genom att kontakta MSB, Elsäkerhetsverket, Arbetsmiljöverket och brandinspektörer. Svaren varierar beroende på vem man frågar, och myndigheterna hänvisar ofta till varandra. Samtidigt måste laddningsstationer riskbedömas för att säkerställa en god arbetsmiljö för anställda. I nuläget är det en avancerad gissningslek kring vilka risker som finns eller kan uppstå.

Risken för brand i en elbil anses idag vara låg, men konsekvenserna kan vara katastrofala om en brand uppstår i batterierna. Vid en batteribrand frigörs stora mängder vätefluorid, väteklorid och vätecyanid, alla mycket farliga eller dödliga att andas in. Dessutom är värmeutvecklingen mycket högre än vid en vanlig bilbrand, vilket ökar risken för att andra fordon eller byggnader i närheten också fattar eld. Därför ser Transportarbetareförbundet en stor risk med att montera laddningsstationer under skärmtak på bensinstationer eller inomhus för lastbilar.

Transportarbetareförbundet kräver ett tydligt, tvingande regelverk samt att en ansvarig tillsynsmyndighet utses. Annars riskerar vi att få en mängd laddningsstationer som placeras godtyckligt, med stor risk för olyckor eller ohälsa för arbetare.

Dan Johansson

regionalt skyddsombud Sv. Transportarbetareförbundet avd. 55

ANNONS