Trollhätte kanal , Strandgatan , älvrummet , Scandic Swania , klaffbron
Projektgruppen bakom den nya slussleden i Trollhättan saknar kunskap och förser invånarna med felaktig information, menar Lars Hagström. Bild: Stefan Bennhage

Trafikverkets hantering av nya slussleden är oseriös

Projektgruppen bakom den nya slussleden i Trollhättan saknar kunskap och förser invånarna med felaktig information, menar Lars Hagström.

ANNONS
|

Just nu håller man på att ta jord- och bergprover enligt det utredningsalternativ som Sjöfartsverket och Trafikverket bestämt sig för gällande den nya slussleden i Trollhättan, kraftigt påhejade av våra kommunalråd. Projektgruppen verkar famla i mörker och har tillsynes ingen kunskap om den tänkta dragningen, än mindre om vart man ska göra av sex miljoner m3 berg. Varför har de inte skaffat sig kunskap innan de fattar beslut?

Vi som bor i Trollhättans älvrum kallades till informationsmöten om hur långt planerna med den nya slussleden kommit. Till första mötet hade jag med mig ett kartunderlag där jag bad Trafikverket rita in en centrumlinje för den nya leden, men deras bergkonsult hade ännu inte bestämt var man ska dra leden. Däremot har man gjort seismiska mätningar, vilket då innebär att man utreder bergnivåer på ett ställe där leden inte ska gå.

ANNONS

Vi har fått så många uppgifter av Trafikverket gällande bergmängder: olika siffror vid olika samråd – från 750 000 till 1 000 000 m3. Vad ska man tro om ett så oseriöst hanterande?

Gällande transporten av själva bergmassan har vi fått fem möjliga alternativ: 1) sjövägen söderut, 2) bandtransport över älven och vidare genom Strömslund, 3) Åkersbergsvägen vidare förbi kyrkan, 4) Lasarettsvägen och 5) ny väg vid Högspänningsledningen, trolig uppläggningsplats för berget vid Myrgången.

Vi pratar alltså om sex miljoner ton sten som på 300 000 lastbilar, enkel väg, ska transporteras genom vår stad. Sedan ska berget krossas på Lextorp och köras på lika många bilar därifrån.

Våra kommunalråd och deras partier utsätter inte bara Västergärdsborna utan även övriga invånare i Trollhättan för stor terror.

En lösning är ju att renovera befintlig slussled. Då kan man även bygga större slussar till en kostnad av max två miljarder kronor och med en byggtid på ett och ett halvt år.

Andra lösningen är att vid nästa val rösta bort dessa partier som varken tänker på invånarnas bästa eller kostnader. Om ni tänker på era medborgare som röstat, så har inte ens hälften av de röstberättigade röstat på er.

Lars Hagström

ANNONS

Svar direkt:

Trafikverket och Sjöfartsverket beslutade före årsskiftet att gå vidare med Alternativ nord. Beslutet baseras på det samrådsunderlag som presenterades under samrådet och de synpunkter som inkom under samrådstiden. Det innebär att vi valt korridor för den nya slussleden i Trollhättan, men inte fastslagit dess exakta läge och utformning. Vi kan därför i nuläget inte ge mer tydliga svar på de frågor som ställs till projektet.

Vi arbetar nu med att genomföra markundersökningar, utreda och projektera. Detta för att hitta den lämpligaste utformningen, inom vald korridor, med hänsyn till många faktorer till exempel navigerbarhet, masshantering, omgivningspåverkan, byggbarhet och kostnad. Under 2025 kommer vi att genomföra ett samråd där vi redovisar slussledens utformning och omgivningspåverkan på ett tydligare sätt.

Mer information om projektet, till exempel varför vi inte kan bygga nya slussleden där nuvarande slussar ligger, finns att läsa på Slussar i Trollhätte kanal.

Daniel Mossberg

Mediekommunikatör, Trafikverket

Kommunstyrelsen i Trollhättan har erbjudits att svara, men har inte återkommit. Insändarredaktionen.

ANNONS