Åkerssjö , rysskajen , Trollhätte kanal , vattenbassäng norr om slussarna i Trollhättan
Jag drivs av inspirationen att uttrycka och utveckla de unika kvalitéer som finns här, Sveriges största älv med fallhöjd på hela 32 meter, menar Torgny Larsson. Bild: STEFAN BENNHAGE

Sveriges vattenrikaste älv är av stort riksintresse

En ny sluss i Gamle Dal kan utformas med så kallad triangelsluss, evenemangsscen, klocktorn, vattenfall och fontäner, menar Torgny Larsson.

ANNONS
|

Replik på ”Nya slusskanalen bör gå genom Gamle dal”.

Här kommer nu fortsättningen med detaljerad beskrivning av den av mig föreslagna lösningen. Jag har nu ansökt hos regionfullmäktige om bifall till ny genomförandeplan för ny slusskanal. Även om den av mig föreslagna lösningen är i många avseenden av riksintresse så känns det angeläget att informera TTELAs läsare om det pågående ärendet.

En ny sluss i Gamle Dal kan utformas med så kallad triangelsluss, evenemangsscen, klocktorn, vattenfall och fontäner. Det är angeläget att fler funktioner ingår tillsammans med slussens normala funktion. Jag drivs av inspirationen att uttrycka och utveckla de unika kvalitéer som finns här, Sveriges största älv med fallhöjd på hela 32 meter.

ANNONS

I Trafikverkets utredning avfärdas Gamle Dal bland annat. Att här krävs tvära kurvor för de planerade större fartygen. Dessa svårigheter elimineras genom användandet av så kallade triangelslussar. Mellan Åkers sjö och Göta Älv krävs max fyra eller minst två slussar.

Jag har provat en utformning med en unikt hög sluss vid Göta Älv med de nya Vänermaxmåtten 110x16,5x5,4 meter men proportionerna mellan tornen kräver cirka 20 meter istället för 17 meter i mitt förslag. Utöver de redan väldiga vattenlasterna, blev de 18 meter höga slussportarna som håller slusskammarens 16 meters fallhöjd över Göta älv, påtagligt breda istället för nu intressant höga och resliga.

Jag har varit i Gamle Dal och känner att tornen är i proportion till sin omgivning. Med sina 32 meter exponerar de även hela Göta älvs fallhöjd genom Trollhättan.

För en formgivare ser de nya Vänermaxmåtten ut som ”någon som går med för stora skor” och det är för övrigt något som man kommer att uppleva på många trånga ställen om nya Vänermaxfartyg blir verklighet.

Jag föreslår ny kanalled genom Gamle Dal för nuvarande Vänermaxmåtten 89x13x5,4 meter plus tolerans för de dispensfartyg som idag trafikerar kanalen. Under byggtiden används nuvarande 1916 års slussar. Efter byggtiden byggs 1916 års slussar om för nya Vänermax, men först när behoven finns.

ANNONS

Fördelarna är många. Man behöver inte planera och bygga för större fartyg innan behoven finns. När man har två ombyggda kanalleder uppnås dubbel kapacitet samt flexibilitet vid renoveringar, inga behov av kostsamma utredningar och markförvärv vart hundrade år, inga öde och övergivna slusskanaler.

Torgny Larsson

skulptör och sakkunnig i vattenbyggnad

ANNONS