göta älv
Det är väl kanske på sin plats att upplysa Dag om att många av floderna i Europa endast kan ta båtar med ett djupgående av 1,8 meter, menar signaturen. Bild: Stefan Bennhage

Siffrorna borde stämma till eftertanke på dagens politiker

Så kommer godstransporterna att öka, det bygger på att vi EU anpassar transporterna och bygger om Europas floder, menar signaturen ”Kritisk granskare”.

ANNONS
|

Replik på ”Visa handlingskraft och ta ställning i slussfrågan”.

Man blir lite fundersam på insändaren angående nya slussar i Göta älv. Så kommer godstransporterna att öka, det bygger på att vi EU anpassar transporterna och bygger om Europas floder. Det är väl kanske på sin plats att upplysa om att många av floderna i Europa endast kan ta båtar med ett djupgående av 1,8 meter.

Dessa båtar är mer av pråmkaraktär, pråmarna kunde ej gå fullastade i Rhen förra året på grund av torka, vidare klarar de inte att gå över Nordsjön på grund av våghöjder. Tror ej heller att broar över floderna kommer att anpassas efter större båtar. Vidare nämner du bergtransporter, ja ifrån norr kommer det att transporteras ut cirka 4,8 miljoner ton på stadens vägnät, väljs det södra alternativet runt 3,0 miljoner ton. Dessa siffror borde stämma till eftertanke på dagens politiker.

ANNONS

Kritisk granskare

ANNONS