slussprojektet
Vi har ännu inte startat det olönsamma slussprojektet i Göta älv, som är på väg att kosta 20-30 miljarder, menar Lars Hagström. Bild: Andreas Olsson

Satsa en miljard och bygg om befintliga slussar

Transportunderlaget kommer inte att öka på Vänern. I februari är det anmält 20 fartyg till Vänern, menar Lars Hagström.

ANNONS
|

Nu byggs Fehrmarn Bält förbindelsen mellan Rödby och Puttgarden – en tunnel för både järnväg och väg. I övrigt byggs järnvägen ut både i Danmark och Tyskland. Här satsas det på ett 80 miljarder projekt vilket kommer att knyta ihop Sverige med övriga Europa. Projektet kommer att stå klart 2029.

Då har vi ännu inte startat det olönsamma slussprojektet i Göta älv, som är på väg att kosta 20-30 miljarder. Tänk om och bygg ut järnvägen med dubbelspår till Karlstad och Oslo. Då kommer vi få en järnvägssträcka som sträcker sig från Narvik till Sicilien, möjligheterna är stora till ett hållbart resande och export och import av varor.

ANNONS

Finland har planer att bygga en förbindelse över Bottenviken antingen bro eller tunnel, dags att våra politiker vågar tänka nytt. Satsa en miljard och renovera befintliga slussar, transportunderlaget kommer inte att öka på Vänern. I februari är det anmält 20 fartyg till Vänern.

Lars Hagström

ANNONS