Slussområdet , Gamle dal , gammal slussled i Göta älv i södra Trollhättan
Det är nödvändigt att Trafikverket utreder en annan sträckning, som skyddar Älvrummet och den gamla bebyggelsen Västergärdet, menar skultören Torgny Larsson. Bild: STEFAN BENNHAGE

Nya slusskanalen bör gå genom Gamle dal

Att jag känner till planerna på ny slusskanal genom Trollhättan beror på att jag gjort skulpturen "Vattnets Ande" vid kyrkbron, skriver Torgny Larsson.

ANNONS
|

Att Trafikverket nu utreder en ny slusskanal genom Naturreservatet Älvrummet är ett övergrepp. Trafikverkets plan är enbart teknisk/ekonomisk och hotar områdets natur och kulturella utvecklingsmöjligheter.

Därför är det nödvändigt att Trafikverket utreder en annan sträckning, som skyddar Älvrummet och den gamla bebyggelsen Västergärdet.

Planen saknar dessutom ett nödvändigt månghundraårigt perspektiv.

Om man till exempel som hittills, vart hundrade år gräver en ny kanal och lämnar den föregående orörd som industriminne, så kommer landskapet bli som en ”harvad åker” av smala landremsor och övergivna kanaler. Kultur innebär inte att bara skydda och bevara i ursprungligt skick. Kultur i det här fallet innefattar även förmågan att se möjligheter i Gamle dal det vill säga att inkludera och omvandla 1800-talslussarna i det nya istället för att demolera ett naturreservat med värden som många med mig vill kalla Trollhättans hjärta.

ANNONS

Det beslut som fattats har splittrat kommunens innevånare. Här behövs istället en vision som samlar konsensus och ger framtidstro.

Då ingår en långsiktig plan med fokus på att enbart växla mellan 1800-talets och 1900-talets kanaler för att spara på mark och undvika störningar på båttrafik och kringboende.

En ny kanalsträckning genom Gamle dal där de gamla slussarna ersätts av nya har flera fördelar. De gamla vattenvägarna finns där och kan breddas och svängradier kan ökas. Nils Ericsons slussar kan upprustas för att slussa fritidsbåtar. Det finns mycket vatten att spara om man skiljer på yrkestrafik och fritidsbåtar.

Gamle dal har förutsättningar att åter bli platsen för ”världens åttonde underverk” som det kallades för 200 år sedan och dalgången erbjuder naturliga slänter för till exempel en amfiteater.

Det finns ett unikt upplevelsevärde i de fallhöjder och emellanåt stora vattenflöde och tryck som "innanhavet" Vänern erbjuder. Fallens dag ger en upplevelse några gånger varje sommar i den gamla älvfåran. Den nya slusskanalen ska absolut inte reduceras till en transportväg för ett antal fartyg utan som arkitektur med hög verkshöjd, där vattenfall och andra fontänliknande effekter byggs in.

I en sluss används stora vattenmängder som töms osynligt. Men om man bygger slussar med synliga vattentömningar kan Älvens kraft exponeras varje gång slussarna används.

ANNONS

Torgny Larsson

skulptör, Stockholm

ANNONS