trafikkanalen järnvägsbron
Villkoren (som jag uppfattat det) är att den nya bron inte får väga mer än den gamla då de gamla fundamenten inte byts ut och inte klarar en högre vikt, menar signaturen ”Blåsutbo”. Bild: STEFAN BENNHAGE

Ny gång- och cykelbro borde prioriteras över Trafikkanalen

Jag önskar veta hur det går och om kommunen jobbar för fullt med att en gång- och cykelfunktion kommer på plats, frågar sig ”Blåsutbo”.

ANNONS
|

Jag läser i TTELA om hur stadsarkitekten vill utveckla Vänersborg och att det finns budget för en ny gång- och cykelbro över Hamnkanalen. Jag tycker det är märkligt att man lägger pengar på detta när det finns en bro såpass nära.

Det jag vill komma till är att där vi verkligen behöver en ny gång- och cykelbro är ihop med den nya järnvägsbron över Trafikkanalen. Jag önskar veta hur det går och om kommunen jobbar för fullt med att en gång- och cykelfunktion kommer på plats. Villkoren (som jag uppfattat det) är att den nya bron inte får väga mer än den gamla då de gamla fundamenten inte byts ut och inte klarar en högre vikt.

ANNONS

För mig så framstår det som helt självklart att man med en ingenjörskunskap som har utvecklats under mer än 100 år (sedan den gamla bron byggdes) ska kunna konstruera så att en gång- och cykelbro ryms inom det föreskrivna viktspannet.

En gång- och cykelbro mellan Blåsut och centrum skulle främja folkhälsan och minska biltrafik i centrum. Fler skulle gå och cykla i stället för att ta bilen och fler ungdomar kanske skulle välja cykel istället för buss till skolan. Att cykla hem från skolan i motvind över Dalbobron är inte många som vill göra när man kan istället kan åka buss eller bli skjutsad av föräldrar.

Blåsutbo

ANNONS