Järnvägssatsning och slussar kompletterar varandra

Replik Svar på: Påverkar STRING/OECD-rapporten byggandet av större slussar?

ANNONS
|

Med anledning av insändaren som funderar på om OECD/STRING-rapporten och byggandet av nya slussar är i samklang med varandra. STRING-rapporten om en grön hållbar megaregion, ett ”Green Hub”, som sträcker sig från norra Tyskland, genom Danmark, södra och västra Sverige och sydöstra Norge är intressant men på vilket sätt den skulle stå i strid med byggandet av nya slussar har jag svårt att se. Det ena utesluter inte det andra utan de olika transportslagen kan snarare komma att komplettera varandra.

STRING fokuserar mycket på fast elektrifierad rälsförbindelse mellan norra Tyskland och Oslo, givetvis med dubbelspår. Förbindelsen innefattar också tunnel under Fehmer Bält mellan Tyskland och Danmark. Kostnaden för tunneln är uppskattad till ungefär 70-80 miljarder kronor. Kostnaden för dubbelspår mellan Oslo och Göteborg finns inte med men jag har i bakhuvudet att dubbelspåret mellan Göteborg och Trollhättan kostade ca tretton miljarder visserligen inklusive utbyggnaden av 45:an. Rätta mej gärna om jag har fel. Vågar mig inte på att gissa vad dubbelspår från Trollhättan till Oslo kommer att kosta men dyrt blir det. Viss del av det danska järnvägsnätet måste också rustas upp.

ANNONS

Man fokuserar också på utbyggnad av bränsleceller (vätgas) för vägtrafiken. Det är positivt men kommer heller inte att bli billigt Kostnaden för byggnation av nya slussar var enligt Trafikverkets kalkyl 2012 cirka tre miljarder kronor. Det kan man nog lugnt dubbla i dagsläget. Det är ändå en ganska ringa summa i det hela och för pengarna får man framtidssäkrade och förbättrade förutsättningar för sjöfarten på Vänern för överskådlig framtid. Vänersjöfarten betjänar dessutom till stor del hamnar som ligger utanför den tänkta megaregionen.

Det pågår också många olika projekt inom sjöfarten med alternativa drivmedel som naturgas, biogas, metanol, bränsleceller, elhybriddrift och även segel. Allt för att minska miljöpåverkan. Tågtrafik är jättebra. Tyst, miljövänlig och snabb men sjöfarten är det transportslag som har överlägset högst kapacitet när det gäller stora godsmängder.

Enligt min uppfattning så står STRING-rapporten med dess förslag och byggnationen av nya slussar inte i kontrast till varandra. Kostnaderna för investeringarna är också nödvändiga att ta för att minska vår miljöpåverkan i framtiden.

Christian Ericson

ANNONS