kvitton
Fysiska kvitton är numer överflödiga. Äntligen! menar debattörer. Bild: CHRISTINE OLSSON / TT

Fortsätt göra det lättare att vara företagare

Till allas vår lättnad har riksdagen beslutat om en lagändring som innebär att inskannade kvitton nu kan användas som verifikationer, menar debattörer.

ANNONS
|

Sedan 1 juli i år behöver företagare inte längre spara papperskvitton i tjocka pärmar. Till allas vår lättnad har riksdagen beslutat om en lagändring som innebär att inskannade kvitton nu kan användas som verifikationer – vilket gör de fysiska kvittona överflödiga. Äntligen!

Vi på Företagarna har länge förespråkat denna förändring och är nu glada att den äntligen blivit verklighet. Den fysiska kvittohanteringen har beräknats kosta landets företagare nästan fyra miljarder kronor per år. Regeringen måste nu fortsätta arbetet med att göra det lättare att vara företagare – det skulle gynna hela Sverige.

En företagare lägger i snitt mellan åtta och tio timmar i veckan på administration – utöver allt annat i det dagliga arbetet. En stor del av den tiden går till administration kopplad till olika myndigheters regler.

ANNONS

Vi vill se större fokus på användbara, ändamålsenliga och effektiva regler som ger företag möjlighet att utvecklas. För att företagare ska kunna driva sina verksamheter och skapa arbetstillfällen – istället för att fastna i administration – föreslår vi följande:

1) Tydliga mål och styrning: Statens och kommunens arbete med regelförenkling bör ske systematiskt med tydliga mål för att minska de administrativa kostnaderna. Handläggningstider, service och bemötande samt det egna förenklingsarbetet bör följas upp årligen.

2) Digitalisering: Sverige halkar efter andra europeiska länder när det gäller digitaliseringen inom offentlig sektor. Vi vill se tydligare mål för digitaliseringspolitiken, särskilt gällande automatiserade beslutsprocesser i rutinärenden, som bör hanteras maskinellt med stickprovskontroller.

3) Tillstånd och avgifter: Långa väntetider påverkar företagen negativt, särskilt små företag som är mer beroende av snabb ärendehantering. Det måste vara tydligt vad som krävs av företagaren vid ansökningar, och ärenden måste hanteras effektivt.

Om vi skapar bättre förutsättningar för företag att fokusera på sin verksamhet istället för att fastna i administration, kan de expandera, anställa och investera. Det gynnar både Vänersborg, Trollhättan och Sverige i stort. En betydande del av skatteintäkterna till offentlig sektor kommer från små och medelstora företag. I våra två kommuner handlar det om över 1,2 miljarder kronor som går till skolan och äldreomsorgen.

ANNONS

Nu inväntar vi fler lagförslag som gör det lättare att vara företagare – det behövs för att fortsätta utveckla vårt land.

Madeleine Simonsson,

ordförande Företagarna i Vänersborg

Lars Svensson,

ordförande Företagarna i Trollhättan

ANNONS