Numera sköter de flesta sina bankärenden i mobilen. Men det är många äldre som inte klarar av den nya tekniken.
Numera sköter de flesta sina bankärenden i mobilen. Men det är många äldre som inte klarar av den nya tekniken. Bild: Jessica Gow

Den gamle mannen och apparna

Ska det behöva vara så svårt att aktivera ett nytt bankkort, undrar Rune i Vargön.

ANNONS

Den gamle mannen hade fått nytt bankkort eftersom det gamla fallit för åldersstrecket. Detta hade hänt förr och då hade den gamle mannen gått till närmsta bankomat och gjort ett mindre uttag , så var kortet aktiverat. Så lätt var det inte denna gång, så den gamle mannen ringde kundservice, och efter ett antal sifferval blev det kontakt med en dam som vänligt upplyste om att man skulle ha en app. Den gamle mannen hade hört om att det fanns något som hette så, men inte hur det fungerade.

Dessbättre har den gamle mannen dotter och barnbarn som är mer begåvade i ämnet , så det kommer nog att ordna sig. Men en olycka kommer sällan ensam , mejlprogrammet slutade fungera , varför kontakt togs med en datorservice i närmsta stad. Då upplystes den gamle mannen om att man måste en app för att få det att fungera , vilket dom vänligt nog fixade.

ANNONS

Kontentan av detta är att man ska ha app. Annat var det när den gamle mannen var ung, då brevväxlades det och pensionärerna gick till posten och hämtade sin pension , som sedan förvarades lättillgängligt i ett plåtskrin eller under huvudkudden. I vissa fall sattes vissa delar in på banken, men alla vågade inte, det gick rykte om att banken lånade ut dem.

Det var nog betydligt enklare förr tyckte den gamle mannen.

Rune i Vargön

ANNONS