Skolbuss.
Nu försökte vi hitta en lösning med er i S som skulle hålla över tid, med att följa ordinarie skolskjutsbestämmelser, i vårt fall för anpassad skolas elevers resa mellan fritidshem och skola, uttrycker debattörerna för Blågrön framtid. Bild: Erika Olofsson

Blågrön framtid: ”Vi kom fram till ett gemensamt beslut”

För oss i M, C och KD (Blågrön framtid) är det viktigt att man har ett regelverk kring verksamhet som bekostas av stadens skattebetalare, nu har vi det på plats, uttrycker debattörerna.

ANNONS
|

Replik på ”S och V stod starka i beslutet kring utökad skolskjuts i Trollhättan”.

Ja, det är sant att ni i S stod starka i ert ställningstagande i utbildningsnämnden inför beslutet om skolskjuts för anpassad skolas elever från fritidshem till bostad. Vi kom fram till ett gemensamt beslut, vilket vi är tacksamma för, och som kan vara över tid. För de som är intresserade kan läsa protokollet att V inte hade rösträtt och SD avstod att rösta. Det är också sant att vi i Blågrön framtid hade möjlighet att ställa oss bakom förvaltningens förslag om avståndet fem kilometer för att vara berättigad till denna service. Där finns dock ett par punkter ni valt att inte nämna.

ANNONS

För det första är det ingen rättighet att få skolskjuts mellan fritidshem och bostad, utan det är en service som vi ger till föräldrarna för denna målgrupp. Skollagen är tydlig med sin reglering till att skolskjuts ska finnas mellan bostad och skola. Vi i Blågrön framtid var inte emot att ha en viss form av service kvar, då elever placerade på anpassad skola inte har den valfrihet som andra elever har, då anpassad skola är placerad på Sylteskolan.

För det andra har ni i den gamla majoriteten (S, V och MP) inte haft något som helst regelverk kring dessa skolskjutsar för denna verksamhet. Det är anmärkningsvärt att ni bedrivit verksamhet som har varit helt fritt att söka för den här målgruppen oavsett avstånd mellan fritidshem och bostad. Det har heller inte funnits några som helst regelverk kring hur ofta dessa skolskjutsar ska gå, utan det har blivit en form av taxirörelse där bilarna har gått med en elev i taget, i stället för att samordna åkandet efter tider och område.

För det tredje som ni glömde att nämna var att vi i Blågrön framtid hade kunnat rösta igenom förslaget med fem kilometer efter att Elena Miyawaki (-) yrkat avslag på båda förslagen och SD aviserat att de tänkte avstå. Ordföranden hade i det läget haft utslagsröst. Nu försökte vi hitta en lösning med er i S som skulle hålla över tid, med att följa ordinarie skolskjutsbestämmelser, i vårt fall för anpassad skolas elevers resa mellan fritidshem och skola. Det är också reglerat med att dessa skolskjutsar går hel- och halvtimme, så att samåkning kan ske och detta stod ni bakom från början.

ANNONS

För oss i M, C och KD (Blågrön framtid) är det viktigt att man har ett regelverk kring verksamhet som bekostas av stadens skattebetalare, nu har vi det på plats. Ingår man i en överenskommelse så står man fast vid det även när beslut ska fattas

Blågrön Framtid (M, C och KD)

ledamöter och ersättare i Utbildningsnämnden, Trollhättan

ANNONS