Generaldirektör varnad för tågrisker

ANNONS
|

Enligt Östnytt hade en fristående konsult anlitad av Svenska Tågkompaniet gjort en riskanalys av banan och konstaterat att risknivån var den högsta och att 27 rälsbrott inträffat det senaste året. Riskanalysen skickades till Malm.

I ett brev svarade han bland annat att räls och slipers på banan skulle bytas och att "med vidtagna och planerade åtgärder har risken för urspårning minskat och är fortsatt låg".

Den aktuella Västerdalsbanan är lågtrafikerad och har en sämre standard än stamnätet, berättar Stefan Jonsson, enhetschef på underhållsområde Mitt på Trafikverket.

-Men jag vill med emfas hävda att de lågtrafikerade banorna inte är trafikfarliga om någon skulle påstå det, säger han.

I konsultrapporten, som SVT:s Östnytt hänvisar till, beskrivs risken för rälsbrott som akut. Två år senare ledde just ett rälsbrott till att ett dieseltåg med timmervagnar spårade ur.

ANNONS
-Oavsett vad konsulten skriver i sin rapport har vi haft kontroll på banan. Vi har genomfört erforderliga besiktningar och genomfört åtgärder som krävs efter besiktning för att kunna hålla banan trafikerbar. Jag hävdar att vi satt säkerheten främst hela tiden, säger Stefan Jonsson.

TT: Men trots det har ni fördubblat besiktningarna på sträckan efter olyckan?

-Banan har varit föremål för diskussion innan olyckan inträffade. Vi lade ner pengar på slipers- och rälsbyten ett antal år före olyckan för vi såg att banan började bli gammal och sliten. Jag vill med bestämdhet hävda att vi har försökt att bibehålla banans standard efter bästa förmåga redan tidigare.
ANNONS